Rosa Bandet - Ett tveeggat svärd i kampen mot cancer

Oktober är här och hösten gör sig alltmer uppenbar, inte minst med alla vackra färger i naturen och de levande ljusen på kvällen. Ett annat fenomen som ger sig tillkänna under oktober är Rosa Bandets årliga kampanj med syftet att samla in pengar till förmån för cancerforskning (1). När vi går in i matbutiken kan vi se varor vars etiketter pryds med det rosa bandet ihop med löftet att för varje såld produkt skänks en slant till Rosa Bandets kampanj.


Tanken är god men samtidigt kan jag inte slå mig fri från tanken om Rosa Bandet som en tveeggat svärd. Det är inte själva bidraget till kampanjen i sig som är problemet, utan vilka produkter i livsmedelsbutiken som stoltserar med det rosa bandet. Jag tänker på kanelbullar som redan 2012 fick rosa pärlsocker (2), men även chokladpraliner, söta frukostflingor, sötade yoghurtar, cupcakes och många andra sockerstinna produkter skylta med det rosa bandet.


Jag har i ett tidigare inlägg redogjort för hur högt blodsocker predisponerar för cancer. Därför blir det skevt enligt mig att livsmedelsproducenter, vars produkt som har potential att öka risken för cancer (och många andra sjukdomar), ägnar sig åt något som skulle kunna beskrivas som "pinkwashing". Man försöker alltså få sin onyttiga produkt att framstå som något ädelt. Det är lite som att tobaksföretagen bidrar till att ta fram läkemedel för att bota rökhosta. Trodde du att det sista var ett skämt? I så fall misstog du dig. Tobaksföretaget Philip Morris International äger faktiskt ett läkemedelsbolag som framställer läkemedel mot skador orsakade av rökning (3).


Socker och cancer är fortfarande ett kontroversiellt ämne. Däremot skaver det inte lika mycket att tala om att fetma ökar risken för cancer (4,5,6,7). Så oavsett hur man vänder och vrider på resonemangen så tenderar socker att leda antingen till direkt eller indirekt ökad cancerrisk eftersom socker kan orsaka fetma (8,9). Därför anser jag att Rosa Bandet blir ett tveeggat svärd när de tillåter sockerstinna produkter vara föremål för anti-cancer kampanj.



Referenser

  1. Cancerfonden. (2023). Om Rosa Bandet I Cancerfonden. [online] Åtkomst: https://www.cancerfonden.se/rosabandet/om-kampanjen [Hämtad 2023-10-05].
  2. Resume (2012). Kanelbullens dag blir rosa. [online] Åtkomst: https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/kanelbullens-dag-blir-rosa/ [Hämtad 2023-10-05].
  3. Burki T. K. (2021). Philip Morris International purchases Vectura. The Lancet. Respiratory medicine, 9(12), e122. https://doi.org/10.1016/S2213-2600(21)00445-8 
  4. Cancerfonden. (u.å.). Om övervikt, obesitas och cancer. [online] Åtkomst: https://www.cancerfonden.se/minska-risken/overvikt [2023-10-05].
  5. Hansen, A. (2014). Övervikt och fetma kopplad till en rad olika former av cancer. [online] Läkartidningen. Åtkomst: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2014/08/overvikt-kopplad-till-en-rad-cancerformer/ [Hämtad 2023-10-05].
  6. Dagensmedicin (2019). Ny rapport om övervikt och cancer. [online] Åtkomst: https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/cancer/ny-rapport-om-overvikt-och-cancer/ [Hämtad 2023-10-05].
  7. Folkhälsomyndigheten (2023). Övervikt och fetma. [online] Åtkomst: https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/mat-fysisk-aktivitet-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma/. [Hämtad 2023-10-05]
  8. Livsmedelsverket (2022). Tydligt samband mellan tillsatt socker och ohälsa. [online] Åtkomst: https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/tydligt-samband-mellan-tillsatt-socker-och-ohalsa [Hämtat 2023-10-05].
  9. EFSA (2022). Sugar consumption and health problems | EFSA. [online] Åtkomst: https://www.efsa.europa.eu/en/infographics/sugar-consumption-and-health-problems [Hämtad 2023-10-05]